کد مطلب:288488 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:183

روایات شیعه
امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید: انه یملك سبع سنین تطول له الایام حتی تكون السنه من سنیه مقدار عشر



[ صفحه 342]



سنین من سنیكم فیكون سنو ملكه سبعین سنه من سنیكم هذه: گستره حكومتش هفت سال است، لیكن به گونه ای كه روزها بطول می انجامد تا اینكه یك سال از سالیان او برابر ده سال از سالیان شماست. به این ترتیب مدت حكومتش به هفتاد سال از سالیان شما می رسد. نظیر این حدیث از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده است. راوی به ایشان عرض می كند: فدایت شوم، چگونه سالها به طول می انجامد؟ حضرت می فرماید: یامر الله الفلك باللبوث و قله الحركه فتطول الایام لذلك و السنون: خداوند فلك را فرمان می دهد كه به درنگ و آهستگی حركت نماید. به این دلیل روزها و سالها بطول می انجامد. راوی گوید: آنها می گویند كه اگر در فلك دگرگونی راه یابد، نظامش از هم خواهد گسست. حضرت فرمود: ذلك قول الزنادقه فاما المسلمون فلا سبیل لهم الی ذلك و قد شق الله القمر لنبیه و رد الشمس من قبله لیوشع بن نون و اخبر بطول یوم القیامه و انه كالف سنه مما تعدون: این سخن زندیقان و بی دینان است. مسلمانان را راهی به این مطلب نیست. این پیامبر است كه خداوند برای حضرتش ماه را از میان به دو نیم ساخت و قبل از او هم خورشید را برای یوشع بن نون برگردادند. كما اینكه از روز قیامت خبر داده كه هر روز آن هزار سال شماست، از آن سالهائی كه شما می شمارید. امام محمد باقرعلیه السلام فرمود: ان القائم علیه السلام یملك ثلاثمائه و تسع سنین كما لبث اهل الكهف



[ صفحه 343]



فی كهفهم: قائم علیه السلام سیصد و نه سال حكمرانی دارد، همچنانكه (به این مقدار) اصحاب كهف در غار درنگ نمودند. در روایتی دیگر از همین امام وارد شده: و الله لیملكن رجل منا اهل البیت ثلاث مائه سنه و ثلاث عشره سنه و یزداد تسعا: به خدا سوگند كه بطور حتم مردی از ما اهل بیت حكومت را به دست گیرد. او سیصد و سیزده سال حكومت دارد كه نه سال بر آن می افزاید. گفته شد كه آن چه هنگام خواهد بود؟ فرمود: بعد موت القائم: بعد از در گذشت قائم علیه السلام. عرضه شد كه قائم علیه السلام در دوران خود، قیامش چه مقدار بطول می انجامد؟ فرمود: تسع عشره سنه من یوم قیامه الی یوم موته: نوزده سال، از روز قیام او تا هنگام درگذشت وی. درتعدادی روایات از امام صادق علیه السلام روایت شده است: ملك القائم منا تسع عشره سنه و اشهر: قائم از ما نوزده سال و چند ماه حكومتش بطول می انجامد. امام مجتبی از پدر بزرگوارش امیر المومنین نقل می كنند كه فرمودند: یبعث الله رجلا فی آخر الزمان (الی ان قال) یملك ما بین الخافقین اربعین عاما فطوبی لمن ادرك ایامه و سمع كلامه: خداوند مردی را در آخر الزمان برمیانگیزاند - تا آنجا كه فرمود: - او سراسر گیتی را در اختیار خود می گیرد و چهل سال بر عرصه جهان حكمرانی دارد. خوشا به حال آنكه روزگار او را دریابد و كلامش را بشنود.



[ صفحه 344]



شیخ مفید (علیه الرحمه) بعد از روایت هفت سال گوید كه هریك از این سالها برابر ده سال می باشد، و این مطلب قبلا گذشت. او گوید: روایت شده كه مدت دولت قائم علیه السلام نوزده سال می باشد كه روزها و ماههایش - همانگونه كه گذشت - بطول می انجامد. این امری است پوشیده از ما. تنها این مطلب به ما القا شده كه كاری را كه خدای تعالی انجام می دهد، وابسته به شروط و مصالحی است كه خود می داند. ما نمی توانیم به یكی از این دو امر قطع نظر حاصل نمائیم، هر چند كه روایت هفت سال آشكارتر وفزونتر است. علامه مجلسی در بحار الانوار اظهار می دارد: اخبار مختلفی كه پیرامون دوران حكومت امام نقل شده، برخی از آنها محمول بر تمامی آن مدت است، برخی بر زمان استقرار دولتش، برخی به حساب ماهها و سالهای ما و برخی بر اساس ماهها و سالیان طویل زمان وی است. البته خداوند به حقیقت امر آگاهتر است.